وظایف واختیارات فرماندار
مقدمه :
وظایف واختیارات استانداران وفرمانداران درهشتادمین جلسه مورخ ۲۸/۷/۱۳۷۷ شورای عالي اداري در اجراي مفاد تبصره ۳۱ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادي ، اجتماعي وفرهنگي جمهوري اسلامي ايران در ۲۴ ماده و۱۶ تبصره مورد تصويب قرار گرفت با عنايت به اينکه برابر ماده ۲۴ مصوبه فوق (کليه وظايف واختياراتي که بر عهده استانداران محول گرديده است فرمانداران نيز همان وظايف واختيارات را ( به استثناي مقام شوراي شهر) در شهرستان محل ماموريت خود دارا هستند لذا به استناد ماده مزبور وبا استفاده از اختيارات ومسئوليت هاي استانداران ، متن شرح وظايف تغيير يافته وعنوان فرماندار جايگزين استاندار گرديده است .
ماده ۱- { فرمانداران } در قلمرو ماموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت ، مسئوليت اجراي سياست هاي عمومي کشور در ارتباط با وزارتخانه ها وموسسات وشرکت هاي دولتي وساير دستگاههايي که به نحوي از بودجه عمومي دولت استفاده مي نمايند ، نهادهاي انقلاب اسلامي ، نيروهاي انتظامي شوراهاي اسلامي شهر وشهرداري ها وموسسات عمومي غير دولتي را عهده دار خواهند بود .
تبصره ۱- نیروهای انتظامی در چارچوب وظایفي که در ارتباط با امنيت مناطق دارند ، تحت نظارت {فرماندار} عمل خواهند کرد .
تبصره ۲ – استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در برابر رئیس جمهور وهیات وزيران مسئول بوده وبه عنوان نماينده وزير کشور مسئوليت اجراي وظايف واختيارات آن وزارت را در استان عهده دار خواهد بود ودر مقابل وزير کشور پاسخگوست (به همين ترتيب فرماندار نيز مسئوليت هاي مذکور را در مقابل استاندار ووزير کشور عهده دار مي باشد)
ماده ۲- وظایف واختیارات {فرمانداران}در قلمرو ماموریت خویش به شرح زير مي باشد:
۱- {فرماندار} مسئول برقراری وحفظ نظم وامنیت (شهرستان ) است .
۲- هدایت وتشکیل مرتب جلسات شورای تامین شهرستان ونظارت بر حسن اجراي مصوبات آن
۲-۱ – کلیه ارگان های عضو شورای تامین وساير دستگاههاي اجرايي {شهرستان } موظفند شوراي تامين ودستورات امنيتي { فرماندار} را اجرا نمايند ورويداد هاي امنيتي وسياسي را به {فرماندار} گزارش نمايند با متخلفين برابر مقررات رفتار خواهد شد .
۳- پیش بینی وپیشگيري معضلات امنيتي {شهرستان} تعيين وتدوين اولويت ها وسياست هاي امنيتي وتعيين حدود وظايف واختيارات امنيتي کليه ادارات شهرستان در چارچوب وظايف قانوني آنها .
۴- فراهم آوردن موجبات اجرای طرح ها وسیاست های عام امنیتي وانتظامي ، مصوبات مراجع قانوني ، دستور العمل ها وابلاغيه هاي امنيتي.
۵- {پیشنهاد } تشکیل موقت یا دائم ویا انحلال رده انتظامي در سطح {شهرستان} در چهار چوب قوانين ودستور العمل هاي مربوطه
۶- نظارت بر حسن اجرای قوانین ومقررات راهنمایی ورانندگي ، گذر نامه ووظيفه عمومي
۷- جلوگیری از هرگونه تردد ونقل وانتقالات غیر مجاز در چهارچوب سیاست ها وخط مشي هاي مصوب
۸- برنامه ریزی ، هدایت وایجاد هماهنگي هاي لازم در خصوص مبارزه با مواد مخدر ، قاچاق سلاح ، مواد منفجره ،کالا وارز
۹- نظارت بر حسن اجرای قوانین ومقررات مربوط به تردد، اقامت ، تابعیت ، استملاک وسایر امور مربوط به اتباع ونمايندگي هاي خارجي ، پناهندگان معاونين ، مهاجرين وآوارگان .
۱۰- فراهم آوردن موجبات تشکیل وتقویت شوراهای اسلامی به منظور جلب مشارکت همه جانبه مردم {شهرستان} در امور مشارکت پذير وسازماندهي مطلوب آن واعمال نظارت بر شوراهاي فوق در چهارچوب قوانين
۱۱- تشکیل وهدایت شوراهایی که مسئوليت آنها بر عهده {فرماندار } مي باشد مانند شوراي آموزش وپرورش ، شوراي حفاظت از منابع طبيعي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر ، ستاد تنظيم بازار ، شوراي اداري و... ورعايت تصميمات متخذه شوراهاي مذکور طبق قوانين ومقررات مربوطه
۱۲- ایجاد زمینه های لازم برای تاسيس وتوسعه مجامع وتشکل هاي گوناگون فرهنگي ، اجتماعي ، سياسي وتخصصي ونظارت بر فعاليت هاي آنها به منظور گسترش مشارکت هاي مردمي در همه زمينه ها ونهادينه شدن آزادي هاي سياسي واجتماعي .
۱۳- {اجرا} ونظارت بر همه پرسی وکلیه انتخاباتی که به موجب قانون برگزار می گردد.
۱۴- انجام مطالعات و{ارائه پیشنهاد در خصوص } تقسیمات کشوری
۱۵- نظارت بر حسن اجرای امور مربوط به ثبت احوال
۱۶- ایجاد زمینه مناسب جهت رشد وارتقاء فرهنگی ، سیاسي ، اقتصادي واجتماعي بانوان وايجاد هماهنگي بين دستگاههاي يربط ونظارت بر فعاليت هاي آنها
۱۷- فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد وپیشرفت وگسترش آموزش وپرورش ، ورزش همگاني بهداشت عمومي ، آموزش عالي وتحقيقات
۱۸- حفظ وحراست از ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وگسترش فرهنگ اصيل اسلامي
۱۹- هدایت وهماهنگی اقدامات مربوط به پیشگیري از منکرات ومفاسد اجتماعي
۲۰- فراهم آوردن زمینه های عدالت اجتماعی وفقر زدایي
۲۱- اتخاذ تدابیر واعمال هماهنگی لازم به منظور پیشگیري ، کنترل ومهار بحران هاي ناشي از حوادث وبلاياي طبيعي از قبيل سيل وزلزله
۲۲- نظارت بر امور ایثارگران وخانواده های معظم شهداء
۲۳- هماهنگی ونظارت بر مسائل رفاهی کارکنان دولتی وهماهنگ نمودن امور رفاهی آنان
۲۴- نظارت بر حسن اجرای قوانین ومقررات
۲۵- نظارت وبازرسی از کلیه ارگان های موضوع ماده ۱ این مصوبه اعم از ادارات وموسسات وشرکت هاي دولتي وساير دستگاههايي که به نحوي از بودجه عمومي دولت استفاده مي کنند ونيز نهاد هاي انقلاب اسلامي ، نيروي انتظامي ، شوراهاي اسلامي شهر وروستا ، شهرداري ها وموسسات عمومي غير دولتي بجز مواردي كه به حكم قانون مستثني شده باشد وهمچنين مراقبت در رفتار واعمال كليه كاركنان ارگان هاي مذكور
۲۶- ارزشیابی عملکردمدیران بر اساس مصوبات ودستور العمل های مراجع ذي صلاح
۲۷- فراهم آوردن زمینه همکاری وایجاد هماهنگی بين فعاليت هاي دستگاههاي دولتي ، سازمانهاي محلي ، نهادهاي انقلاب اسلامي ، شوراهاي محلي در چارچوب قوانين ومقررات مربوطه
۲۸- نظارت ومراقبت در اجرای برنامه های عمرانی (ملی ، استاني) و درصورت لزوم دادن تذکر به مسئولين اجرايي ويا اعلام مراتب به سازملن و{اداره کل } مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالي
۲۹- نظارت بر حفظ وحراست از منابع طبیعی ومحیط زیست واستفاده بهينه از منابع وامکانات بالقوه وموجود {شهرستان}
۳۰- شناسایی استعداد های منطقه وتعیين نيازمندي هاي {شهرستان} وتصميم گيري ، هماهنگي وهدايت برنامه ريزي ودرخواست بودجه براي {شهرستان} با تاکيد بر اولويت هاي توسعه منطقه در چارچوب سياست ها وراهبردهاي توسعه ملي
۳۱- هدایت وهماهنگی فعالیت های بانکي وتعيين اولويت ها در اعطاي تسهيلات تکليفيبانکي در چهار چوب سياست ها وبرنامه هاي توسعه اقتصادي ، اجتماعي وفرهنگي کشور وتشويق سرمايه گذاران از طريق تشكيل موسسات اعتباري غير دولتي وجذب سرمايه هاي محل وسوق دادن آن ها به سمت فعاليت هاي توليدي وعمراني
۳۲- اجرای سایر وظایفی که در {شهرستان} از طريق مراجع ذي صلاح بر عهده {فرماندار} محول مي گردد مانند طرح ملي آمارگيري، سرشماري وآمار گيري کارگاهي ، ريشه کني فلج اطفال و...
ماده ۸ –نصب مدیران شهرستان ومسئولین نهاد های انقلاب اسلامی ، فرمانده انتظامي ونماينده صدا وسيما توسط مديران کل با هماهنگي { فرماندار} صورت مي گيرد.
تبصره ۲ ماده ۱۰ – عزل وتغییر روسا ومسئولین ادارات وشهرستان توسط مقام های مجاز دستگاههاي ذي ربط با اطلاع فرماندار صورت مي گيرد.
ماده ۱۱- کلیه روسای ادارات ویا بالاترین مقام اجرايي در شهرستان وفرمانده منطقه انتظامي موظفند عدم حضور خود را در محل خدمت به اطلاع فرماندار برسانند وجانشين موقت خود را به وي معرفي نمايند.
ماده ۱۲ – در مواردی که {فرماندار} حضور رئیس اداره ای را در {شهرستان} در زمان معین ضروري بداند مدير يا رئيس اداره موظف است از مرخصي يا ماموريت در آن زمان صرف نظر نموده ودر محل خدمت حضور يابد.
ماده ۱۶ – {فرماندار} می تواند در اجرای وظایف واحد های اجرايي در {شهرستان} که به نحوي با برنامه هاي توسعه وسياست هاي عمومي ومسائل امنيتي وآرامش عمومي مرتبط است وهمچنين ايجاد هماهنگي بين واحدهاي مذکورواستفاده بهينه از امکانات آنها با رعايت قوانين ومقررات مبادرت به تهيه وابلاغ دستورالعمل هاي اجرايي نمايد.
ماده ۱۷ – کلیه واحد های قضایی در {شهرستان} موظفند در خصوص مسائلي که به نحوي با آرامش وامنيت عمومي {شهرستان} مرتبط مي باشد هماهنگي هاي لازم را با فرماندار معمول دارند آئين نامه اجرايي در اين رابطه توسط امور اداري واستخدامي کشور با همکاري وزارت كشور ووزارت دادگستري تهيه وبه تصويب شوراي عالي اداري خواهد رسيد.
ماده ۱۸ – کلیه دستگاههای اجرایی موظفند ترتيبي اتخاذ نمايند که {فرماندار}از ماموريت هاي سازماني واقدامات به عمل آمده وآخرين دستور العمل ها وضوابط وبخش نامه هاي صادره آگاهي داشته باشد. کليه شوراها ، ستادها ومجامعي که براي هماهنگي انجام وظايف دستگاهها اجرايي در {شهرستان} طبق قوانين ومقررات تشكيل مي گردد زير نظر {فرماندار} فعاليت خواهند نمود.
ماده ۱۹ - واحد های اجرایی {شهرستان} موظف به ارائه گزارش عملکرددوره ای خويش به {فرماندار} مي باشند {فرماندار} مي تواند در صورت لزوم حسب مورد خارج از دوره مزبور نيز از واحد هاي {شهرستاني} گزارش امور مربوطه را دريافت نمايد.
ماده ۲۲ – به منظور فراهم ساختن زمینه مناسب جهت هماهنگی بین فعالیت هاي مختلف وافزايش قابليت ها کارايي دستگاههاي اجرايي وتحقق سياست هاي عمومي وبرنامه هاي توسعه در {شهرستان} شوراي اداري شهرستان به رياست {فرماندار} تشکيل مي گردد ترکيب ، وظايف ، اختيارات، ونحوه کار شوراي مذبور بر اساس آئين نامه اي خواهد بود كهتوسط سازمان امور اداري واستخدامي كشور با همكاري وزارت كشور تهيه وبه تصويب شوراي عالي اداري خواهد رسيد.
ماده ۲۳ – انجام مراسم تشریفات ( استقبال ، پذیرایی ، مشايعت) از مقامات عالي رتبه داخلي وخارجي که رسما به {شهرستان} سفر مي نمايند به عهده فرماندار مي باشد.
وظایف و اختیارات فرماندار
۱- فرمانداران در قلمرو ماموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت ، مسئوليت اجراي سياست هاي عمومي کشور در ارتباط با وزارتخانه ها و موسسات و شرکت هاي دولتي و ساير دستگاه هائي که به نحوي از بودجه عمومي دولت استفاده مي نمايند ، نهادهاي انقلاب اسلامي ، نيروهاي انتظامي ، شوراهاي اسلامي شهر و شهرداري ها و موسسات عمومي غير دولتي را عهده دار خواهند بود . همچنين نيروهاي انتظامي در چارچوب وظايفي که در ارتباط با امنيت منطقه دارند ، تحت نظارت فرماندار عمل خواهند كرد . برابر تبصره ۲ ماده ۱ مصوبه ياد شده ، استاندار به عنوان نماينده عالي دولت در برابر رئيس جمهور و هيات وزيران مسئول بوده و به عنوان نماينده وزير كشور مسئوليت اجراي وظايف و اختيارات آن وزارت را در استان عهده دار خواهد بود و در مقابل وزير كشور پاسخگوست و به همين ترتيب فرماندار نيز مسئوليتهاي مذكور را در مقابل هيئت محترم دولت عهده دار مي باشد .
۲- فرماندار مسئول برقراری و حفظ نظم و امنیت شهرستان است .
۳- هدایت و تشکیل مرتب جلسات شورای تامین و نظارت بر حسن اجراي مصوبات آن .
۴- کلیه ارگان های عضو شورای تامین و ساير دستگاه هاي اجرايي شهرستان موظفند مصوبات شوراي تامين و دستوات امنيتي فرماندار را اجرا نمايند و رويدادهاي امنيتي و سياسي را به فرماندار گزارش کنند . با متخلفين برابرمقررات رفتار خواهد شد .
۵- پیش بینی و پیشگيري معضلات امنيتي شهرستان ، تعيين و تدوين اولويت ها و سياست هاي امنيتي و تعيين حدود وظايف و اختيارات امنيتي کليه دستگاه هاي اجرايي شهرستان در چهارچوب وظايف قانوني آن ها .
۶- فراهم آوردن موجبات اجرای طرح ها و سیاست های عام امنیتي و انتظامي ، مصوبات مراجع قانوني ، دستورالعمل ها و ابلاغيه هاي امنيتي .
۷- پیشنهاد تشکیل موقت یا دائم و یا انحلال رده انتظامي در سطح شهرستان در چهارچوب قوانين و دستورلعمل هاي مربوطه .
۸- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگي ، گذرنامه و وظيفه عمومي .
۹- جلوگیری از هر گونه تردد و نقل و انتقالات غیر مجاز در چهارچوب سیاست ها و خط مشي هاي مصوب .
۱۰- برنامه ریزی ، هدایت وایجاد هماهنگي هاي لازم در خصوص مبارزه با مواد مخدر ، قاچاق سلاح ، مواد منفجره ، کالا و ارز .
۱۱- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به تردد ، اقامت ، تابعیت ، استملاک و سایر امور مربوط به اتباع و نمايندگي هاي خارجي ، پناهندگان ، معاودين ، مهاجرين و آوارگان .
۱۲- فراهم آوردن موجبات تشکل و تقویت شوراهای اسلامی به منظور جلب مشارکت همه جانبه مردم شهرستان در امور مشارکت پذیر و سازماندهي مطلوب آن و اعمال نظارت بر شوراهاي فوق در چهارچوب قوانين ومقررات مربوطه
۱۳- تشکیل و هدایت شوراهایی که مسئوليت آن ها بر عهده فرماندار مي باشد و رعايت تصميمات متخذه شوراهاي مذکور طبق قوانين ومقررات مربوطه .
۱۴- ایجاد زمینه های لازم برای تاسيس و توسعه مجامع و تشکل هاي گوناگون فرهنگي ، اجتماعي ، سياسي و تخصصي و نظارت بر فعاليت هاي آن ها به منظور گسترش مشارکت هاي مردمي در همه زمينه ها و نهادينه شدن آزادي هاي سياسي و اجتماعي .
۱۵- اجرا و نظارت بر همه پرسی و کلیه انتخاب هایی که به موجب قانون برگزار مي گردد .
۱۶- انجام مطالعات و ارائه پیشنهادات در خصوص تقسیمات کشوری .
۱۷- نظارت بر حسن اجرای امور مربوط به ثبت احوال .
۱۸- ایجاد زمینه مناسب جهت رشد و ارتقاء فرهنگی ، سیاسي ، اقتصادي و اجتماعي بانوان و ايجاد هماهنگي بين دستگاه هاي ذي ربط و نظارت بر فعاليت آن ها .
۱۹- فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد و پیشرفت و گسترش آموزش و پرورش ، ورزش همگاني ، بهداشت عمومي ، آموزش عالي و تحقيقات .
۲۰- حفظ و حراست از ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و گسترش فرهنگ اصيل اسلامي .
۲۱- هدایت و هماهنگی اقدامات مربوط به پیشگیري از منکرات و مفاسد اجتماعي .
۲۲- فراهم اوردن زمینه های عدالت اجتماعی و فقر زدایي .
۲۳- اتخاذ تدابیر و اعمال هماهنگی لازم به منظور پیشگیري ، کنترل و مهار بحران هاي ناشي از حوادث و بلاياي طبيعي از قبيل سيل و زلزله .
۲۴- نظارت بر امور ایثارگران و خانواده های معظم شهدا ء .
۲۵- هاهنگی و نظارت بر مسائل رفاهی کارکنان دولتی و هماهنگ نمودن امور رفاهی آنان .
۲۶- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات .
۲۷- نظارت و بازرسی از کلیه ارگان های دولتی اعم از ادارات و موسسات و شرکت هاي دولتي و ساير دستگاه هائي که به نحوي از بودجه عمومي دولت استفاده مي کنند و نيز نهادهاي انقلاب اسلامي ، نيروي انتظامي ، شوراهاي اسلامي شهر و روستا ،شهرداري ها و موسسات عمومي غير دولتي به جز مواردي كه به حكم قانون مستثني شده باشد و همچنين مراقبت در رفتار و اعمال كليه كاركنان ارگان هاي مذكور .
۲۸- ارزشیابی عملکرد مدیران بر اساس مصوبات و دستورالعمل های مراجع ذي صلاح .
۲۹- فراهم آوردن زمینه همکاری و ایجاد هماهنگی بين فعاليت هاي دستگاه هاي دولتي ، سازمان هاي محلي ، نهادهاي انقلاب اسلامي ، شوراهاي محلي در چهارچوب قوانين و مقررات مربوطه .
۳۰- نظارت و مراقبت در اجرای برنامه های عمرانی (ملی ، استاني ) و در صورت لزوم دادن تذکر به مسئولين اجرايي و يا اعلام مراتب به سازمان و اداره کل مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالي .
۳۱- نظارت بر حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست و استفاده بهينه از منابع و امکانات بالقوه و موجود شهرستان .
۳۲- شناسایی استعدادهای منطقه و تعیين نيازمندي هاي شهرستان و تصميم گيري ، هماهنگي و هدايت برنامه ريزي و درخواست بودجه براي شهرستان با تاکيد بر اولويت هاي توسعه منطقه در چهارچوب سياست ها و راهبردهاي توسعه ملي .
۳۳- هدایت و هماهنگی فعللیت های بانکي و تعيين اولويت ها در اعطاي تسهيلات تکليفي بانکي در چهارچوب سياست ها و برنامه هاي توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي کشور و تشويق سرمايه گذاران از طريق تشكيل موسسات اعتباري غير دولتي و جذب سرمايه هاي محل و سوق دادن آن ها به سمت فعاليت هاي توليدي و عمراني .
۳۴- اجرای سایر وظایفی که در شهرستان از طريق مراجع ذي صلاح بر عهده فرماندار محول مي گردد مانند طرح ملي آمارگيري ، سرشماري و آمارگيري کارگاهي ، ريشه کني فلج اطفال و ...
۳۵- نصب مدیران شهرستان و مسئولین نهادهای انقلاب اسلامی ، فرمانده انتظامي و نماينده صدا و سيما توسط مديران کل با هماهنگي فرماندار صورت مي گيرد .
۳۶- چنانچه بین فرماندار و مدیر کل یا بالاترین مقام دستگاه اجرايي استان در خصوص نصب روسا و مسئولين ادارات شهرستان اختلاف نظر وجود داشته باشد به منظور حل اختلاف ، هياتي مرکب از استاندار به عنوان نماينده رئيس جمهور ، مدير کل و يا رئيس سازمان ذي ربط و فرماندار شهرستان مربوطه تشکيل و اتخاذ تصميم خواهند نمود
۳۷- عزل و تغییر روسا و مسئولین ادارت و شهرستان توسط مقام های مجاز دستگاه هاي ذي ربط با اطلاع فرماندار صورت مي گيرد .
۳۸- کلیه روسای ادارات و یا بالاترین مقام اجرايي در شهرستان و فرمانده منطقه انتظامي موظفند عدم حضور خود را در محل خدمت به اطلاع فرماندار برسانند و جانشين موقت خود را به وي معرفي نمايند .
۳۹- در مواردی که فرماندار حضور رئیس اداره ای را در شهرستان در زمان معین ضروري بداند ، مدير يا رئيس اداره موظف است از مرخصي يا ماموريت در ان زمان صرف نظر نموده و در محل خدمت حضور يابد .
۴۰- فرماندار می تواند در اجرای وظایف واحدهای اجرايي در شهرستان که به نحوي با برنامه هاي توسعه و سياست هاي عمومي و مسائل امنيتي و آرامش عمومي مرتبط است و همچنين ايجاد هماهنگي بين واحدهاي مذکور و استفاده بهينه از امکانات آن ها با رعايت قوانين و مقررات مبادرت به تهيه و ابلاغ دستور العمل هاي اجرايي نمايد .
۴۱- کلیه واحدهای قضایی در شهرستان موظفند در خصوص مسائلي که به نحوي با آرامش و امنيت عمومي شهرستان مرتبط مي باشد ، هماهنگي هاي لازم را با فرماندار معمول دارند ، آئين نامه اجرايي در اين رابطه توسط امور اداري و استخدامي کشور با همکاري وزارت كشور و وزارت دادگستري تهيه و به تصويب شوراي عالي اداري خواهد رسيد .
۴۲- کلیه دستگاه های اجرایی موظفند ترتيبي اتخاذ نمايند که فرماندار از ماموريت هاي سازماني و اقدامات به عمل آمده و آخرين دستورالعمل ها و ضوابط و بخش نامه هاي صادره آگاهي داشته باشد .
۴۳- کلیه شوراها ، ستادها و مجامعی که برای هماهنگی انجام وظايف دستگاه ها اجرايي در شهرستان طبق قوانين و مقررات تشکيل مي گردد زير نظر فرماندار فعاليت خواهند نمود .
۴۴- واحدهای اجرایی شهرستان موظف به ارائه گزارش عملکرد دوره ای خويش به فرماندار مي باشند . فرماندار مي تواند در صورت لزوم حسب مورد خارج از دوره مزبور نيز از واحدهاي شهرستاني گزارش امورمربوطه را دريافت نمايد .
۴۵- به منظور فراهم ساختن زمینه مناسب جهت هماهنگی بین فعالیت هاي مختلف و افزايش قابليت ها ، کارايي دستگاه هاي اجرايي و تحقق سياست هاي عمومي و برنامه هاي توسعه در شهرستان شوراي اداري شهرستان به رياست فرماندار تشکيل مي گردد . ترکيب ، وظايف ، اختيارات و نحوه کار شوراي مزبور بر اساس آئين نامه اي خواهد بود كه توسط سازمان امور اداري و استخدامي كشور با همكاري وزارت كشور تهيه و به تصويب شوراي عالي اداري خواهد رسيد .
۴۶- انجام مراسم تشریفات (استقبال ، پذیرایی ، مشايعت ) از مقامات عالي رتبه داخلي و خارجي که رسما به شهرستان سفر مي نمايند به عهده فرماندار مي باشد .
آیین نامه اجرایی موضوع اين ماده و همچنين نحوه انجام تشريفات مربوطه به موجب آيين نامه اي خواهد بود که به پيشنهاد وزير کشور و وزارت امور خارجه به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد .
بنا به مراتب فوق همان گونه که ملاحظه می شود وظایف فرماندار از گستردگی خاصی برخوردار مي باشد و با عنايت به اين امر بديهي است که فرماندار براي ايفاي مسئوليت هاي مذکور بايد ساز و کار لازم را فراهم نمايد لذا بخشي از وظايف فرماندار شهرستان توسط بخشداري ها و واحدهاي مختلف فرمانداري از جمله امور اجتماعي و انتخابات ، دفتر شهر و روستا ، دايره عمران ، تعزيرات آرد و نان ، دفتر سياسي و حراست ، اداري و مالي و روابط عمومي انجام مي گيرد كه ذيلا قسمت هايي از وظايف واحدهاي فرمانداري تشريح مي شود :
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
معاونت
معاون فرماندار علاوه بر این که در غیاب فرماندار مسئولیت های ايشان را دارا مي باشد و بر عملکرد واحدهاي فرمانداري نيز جهت حسن اجراي امور به صورت مستمر نظارت خواهد داشت در زمينه هاي زير نيز اقدام و پيگيري مي نمايد .
الف ) نظارت و بازرسی :
۱- تشکیل جلسات ماهانه با هماهنگی فرماندار
۲- نظارت بر عملکرد ادارات شهرستان
۳- اعمال نظارت ویژه بر عملکرد کمیته های اجرایي آرد و نان و حوادث غير مترقبه
۴- تماس های حضوری و تلفنی با مسئولین شهرستان جهت اطلاع از نحوه کار آنان
۵- ایجاد هماهنگی بین ادارت و بخش داری هاي تابعه
۶- پیگیری عملکرد کلیه دستگاه هاي اجرايي و بررسي کيفيت و کميت كار آن ها
۷- دبیر جلسه شورای اداری
۸- پیگیری امور مربوط به ارزشیابي سالانه مسئولين ادارات و کارکنان فرمانداري
ب ) امور اجتماعی :
۱- جلب اعتماد مردم به مسئولین از طریق ارتباط مستقیم و مستمر با آنان
۲- پیگیری تقاضاهای مردم از ادارات و دادن تذکرات لازم در جلات به مسئولين جهت برخورد صحيح با مردم
۳- برگزاری ملاقات های عمومی در شهر و روستا با هماهنگی فماندار
۴- تشکیل جلسات مختلف و پیگیری مصوبات آن ها
ج ) امور اقتصادی :
۱- ایجاد انگیزه و اطمینان برای سرمايه گذاري به منظور ايجاد کارخانجات و واحدهاي زير بنايي .
۲- بررسی طرح های پیشنهادی ادارت در شوراي برنامه ريزي شهرتان و اقدام مقتضي
۳- تلاش در ایجاد شرکت های تعاونی و پیگيري استقرار دستگاه هاي مختلف اعم از مولد انرژي و ... در شهرستان
د ) مسائل فرهنگی و آموزشی :
۱- اعمال سیاست های عمومی دولت در زمینه مسائل فرهنگي
۲- تشکیل جلسات مربوطه در این راستا
۳- پیگیری ایجاد مراکز علمي و آموزش عالي در شهرستان به منظور ارتقاء سطح فرهنگي منطقه با هماهنگي فرماندار
۴- پیگیری مسائل مربوط به جوانان ، اشتغال و آموزش برنامه های تفريحي و ...
۵- پیگیری و اقدامات لازم در خصوص سایر امور محوله از جانب استان و مافوق
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دفتر فرماندار
۱- تنظیم اوقات ملاقات و ارتباط تلفنی با توجه به اولویت ها و با هماهنگی مدير واحد
۲- پاسخگویی و احترام نسبت به مراجعان و همکاران
۳- راهنمایی ارباب رجوع
۴- جلوگیری از اعمال تبعیض در بین مراجعان
۵- رعایت اولویت ها در تنظیم جلسات
۶- پیگیری نامه ها تا حصول نتیجه
۷- ارجاع کارها قبل از وقت اداری به واحدها
۸- در جریان قرار دادن فرماندار از وقایع مهم
۹- دسته بندی و مرتب کردن نامه ها و تحویل به فرماندار و معاونت
۱۰- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
حراست
۱- پیگیری در مورد صدور کارت شناسایي و تردد جهت پرسنل
۲- برقراری کشیک حفاظتی جهت انجام امور اداری
۳- انجام اقدامات لازم به منظور آموزش حراستی
۴- هماهنگی با حراست استانداری
۵- همکاری و پیگیری در زمينه تهيه برنامه ارزشيابي سالانه کارکنان
۶- جمع آوری اطلاعات در خصوص کارکنانی که خدمت و ارزیابی کار آنان برجسته و يا ضعيف تشخيص داده شده است
۷- بررسی و پیگیری و اعلام صلاحيت حفاظتي در مورد داوطلبين اشتغال ، انتقال ، ماموريت و متقاضيان سلاح
۸- اقدام لازم به منظور پیشگیری از امکان نقض مقررات حراستی و رسيدگي به موارد نقض شده
۹- تنظیم سیستم مناسب جهت حراست و نگهداری از پرسنل و تاسیسات و کنترل ورود و خروج کارکنان و نظارت بر عملکرد آنان در پاسخگويي به مراجعات روزانه مردم در جهت رعايت مقررات
۱۰- انجام کلیه امور محرمانه مربوط به دستگاه ها
۱۱- سرکشی از ادارات سطح شهرستان و ارائه مشکلات و نارسایی ها به مافوق
۱۲- شرکت در جلسات مختلف شهرستان و استان و ارائه گزارش به مافوق
۱۳- تشکیل جلسات مسئولین دوایر فرمانداری و بخشداري ها
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
شرح وظایف کارشناس فناوری اطلاعات :
۱- مدیریت سایت فرمانداری رزن
۲- ارائه طرح های به کارگیری و توسعه فناوری اطلاعات
۳- ایجاد، مدیریت (از جمله ایمن سازي، تهيه نسخه پشتيبان و ...)
۴- ارائه خدمات ارتباطی شبکه های رایانه ای فرمانداري و بخشداريهاي تابعه شهرستان
۵- تامین و تهیه سیستم های نرم افزاري و سخت افزاري مورد نياز از طريق بهره گيري از بخش خصوصي
۶- هدایت پشتیبانی های فني سيستم هاي نرم افزاري و سخت افزاري مورد استفاده
۷- تهیه گزارش های عملکرد برنامه ای ماهانه
۸- انجام سایر امور محوله مرتبط با وظایف
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دفتر سیاسی
۱- انجام امور مربوط به تلکس ، فاکس ، بی سیم و تلفن
۲- بررسی نامه ها و مطالب و انتقادهایی که از جانب نمایندگان مجلس مطرح و يا مکاتبه مي شود
۳- طرح و تعقیب دعاوی کیفری مربوط به فرمانداري
۴- رسیدگی و نظارت بر امور مربوط به اتباع و مهاجرین خارجی
۵- بررسی و پیشنهاد طرح های لازم به فرماندار جهت طرح در شورای تامين
۶- رسیدگی به موارد ارجاع شده از سوی فرماندار و معاونت
۷- مطالعه و بررسی و اتخاذ تدابیر عملی به منظور ایجاد و سازماندهي نيروي انتظامي و تجهيز و تقويت آن
۸- پیش بینی های لازم براي تشکيل جلسه مربوط به کشف و جمع آوري اسلحه و مهمات و وسايل ارتباط جمعي غير مجاز (بي سيم و ...)
۹- مراقبت در حسن اجرای مقررات وظیفه عمومی
۱۰- پیگیری امور مربوط به تابعیت و شناسنامه و طرح نتيجه در جلسه شوراي تامين
۱۱- جمع آوری اخبار و شایعه منطقه و گزارش به مافوق
۱۲- تنظیم گزارش و جمع آوری اطلاعات سیاسی انتظامي و اجتماعي در مورد مشکلات و نارسايي ها و تنش هاي قومي ، طايفه اي و کارگري و غيره
۱۳- کسب اخبار و اطلاعات در مورد عملکرد پاسگاه های انتظامی و ارائه راه ها و پیشنهادات در این خصوص
۱۴- تهیه صورتجلسات شورای تامین شهرستان و پیگيري مصوبات مربوطه
۱۵- تهیه صورتجلسات کمیسیون قاچاق ، سرقت و کمیته امنيتي انتخابات و پيگيري مصوبات مربوطه
۱۶- ارائه پیشنهادات و راه حل های ممکن در جهت رفع مشکلات اجتماعی ، فرهنگی و سياسي و امنيتي
۱۷- تشکیل جلسه کمیسیون مواد مخدر و پیگيري مصوبات
۱۸- پیگیری امور مربوط به تشکل های سياسي
۱۹- جمع بندی و شناسایی وقایع شهرستان و انعکاس به فرماندار و ...
۲۰- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
روابط عمومی و ارزیابی عملکرد و پاسخگویي به شکايات
۱- جمع آوری و تمرکز اطلاعات و اخبار مربوط به فرمانداری
۲- بررسی و تجزیه و تحلیل مطالب منتشر شده در رسانه های گروهي در ارتباط با فرمانداري
۳- ترتیب برنامه های مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلويزيوني فرماندار و ديگر مسئولين
۴- همکاری در برگزاری سمینارها و گردهمایي هاي متشکله توسط فرمانداري و تهيه گزارش هاي سمعي و بصري و انعکاس آن از طريق رسانه هاي گروهي و هماهنگي در اين قبيل موراد با رسانه ها
۵- ارتباط مستقیم با روابط عمومی استانداری و ادارات
۶- همکاری مستمر در برگزاری مراسم مذهبی و برپایي نماز جماعت و تعظيم شعائر اسلامي
۷- انجام امور انتشاراتی و چاپی فرمانداری
۸- ایجاد و اداره آرشیو اطلاعاتی ، نوار ، فیلم و روزنامه
۹- در صورت تامین اعتبار اداره کتابخانه فرمانداری
۱۰- همکاری در امر مراسم استقبال و بدرقه مهمانان
۱۱- انجام امور سمعی و بصری فرمانداری
۱۲- تهیه مقدمات جلسات و دعوت از اعضاء حسب دستور مقام مافوق
۱۳- ارائه تحلیل و گزارش نهایی برای مراسم و بيان مشکلات احتمالي و نقاط ضعف و قوت به مقام مافوق
۱۴- تهیه گزارش از مشکلات شهرستان با همکاری دستگاه های اجرایي و ارائه به مافوق
۱۵- حضور در میان جامعه شهری و روستایی و آگاهي از مشکلات فصلي و دائمي مناطق مختلف شهرستان و ارائه گزارش به مافوق
۱۶- حضور در جلسات و مسابقات فرهنگی و ورزشی شهرستان به منظور آگاهی از برنامه ها و تهیه گزارش و ارائه به مافوق
۱۷- ارسال اخبار و گزارشات شهرستان به استان حسب دستور مقام مافوق
۱۸- همکاری در زمینه تشکیل جلسات شورای هماهنگي تبليغات اسلامي شهرستان
۱۹- تهیه بولتن و جمع بندی سالانه گزارشات مربوط به برنامه های شهرستان در ابعاد مختلف
۲۰- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق
ارزیابی عملکرد
همکاری در تهیه و تدوین شاخص های اختصاصي و معيارهاي ارزيابي عملکرد دستگاه اجرايي و موسسات و سازمان هاي وابسته به آن
اجرای دستورالعمل های ارزیابی عملکرد و تکميل فرم هاي مربوط و تهيه مستندات لازم
احصاء فرم های تکمیل شده و مستندات آن ها و ارائه به شورای تحول اداری يا کميسيون تحول اداري دستگاه
همکاری و هماهنگی با شورای (یا کميسيون) تحول اداري دستگاه به منظور تعيين و تاييد امتيازات
بررسی برگه های تکمیل شده و تایيد آن ها بر اساس عملکرد واقعي توسط شوراي (يا کميسيون) تحول اداري
پیگیری و اجرای ارزيابي عملکرد دستگاه اجرايي ، موسسات و شرکت هاي دولتي وابسته تهيه گزارش تحليلي از نتايج ارزيابي و ارائه آن به سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور در مقاطع زماني تعيين شده
نظارت بر حسن اجرای برنامه های ارزیابی عملکرد در دستگاه اجرايي ، موسسات و شرکت هاي دولتي وابسته و تحليل ارزيابي هاي انجام شده و ارائه پيشنهادهاي لازم
انجام مطالعات و تحقیقات لازم در رابطه با برنامه های عملکرد و شاخص های مورد عمل در دستگاه اجرایي و ارائه پيشنهادهاي لازم
انجام سایر اموری که در چارچوب برنامه های ارزیابي عملکرد دستگاه از طرف سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور ارجاع مي گردد
دریافت برگه های تکمیل شده توسط مدیران مسئول و مجريان دستگاه ذي ربط و تلفيق آن ها و ارسال جهت تصويب به مراجع ذي ربط
بالا
وظایف بازرسی
تهیه و تنظیم برنامه های بازرسی مستمر ، دوره اي و يا موردي از واحدهاي ملي و استاني براي سنجش ميزان «مطابقت عمل و عملکرد» اقدام کنندگان با اهداف ، برنامه ها ، دستورالعمل ها و ضوابط و شاخص هاي مورد ارزيابي دستگاه
بازرسی از عملکرد مدیران و کارکنان و سنجش میزان رضایت مردم از واحدهاي مختلف و نحوه برخورد مديران و کاركنان با ارباب رجوع
تهیه گزارشات نوبه ای در فواصل ماهانه ، سه ماهه ، شش ماهه ، نه ماهه و سالانه برای اطلاع وزیر و بالاترين مقام اجرايي دستگاه از عملکرد واحدهاي مختلف
برقراری ارتباط با سازمان بازرسی کل کشور و ایفای وظيفه مندرج در ماده ۱۲ قانون تشکيل سازمان بازرسي کل كشور، كميسيون اصول ۸۸ و ۹۰ مجلس شوراي اسلامي و واحدهاي نظر سنجي دستگاه ها و رسانه هاي جمعي و مطبوعات
تجزیه و تحلیل عملکرد واحدها ، مدیریت ها و کارکنان بر اساس بازرسي هاي انجام شده
کشف مفاسد اداری از طریق بازرسی های آشکار و پنهان و ارائه گزارشات لازم به مديران ذي ربط و بالاترين مقام اجرايي دستگاه
آموزش و توانمندسازی مستمر بازرسان با همکاری واحد آموزش دستگاه
اعلام نظر در مورد میزان رضایت مردم از عملکرد کارکنان و مدیران به واحد امور اداری براي اعمال در وضعيت و مزاياي استخدامي آنها در چارچوب قوانين و مقررات ذي ربط
بالا
وظایف پاسخگویی به شکایات
دریافت شکایات حضوری و مکتوب مردم (مراجعین) از واحدها و کارکنان دستگاه
بررسی و تحقیق پیرامون صحت یا سقم موضوع شکايات و پيگيري تا اخذ نتيجه نهايي به منظور پاسخگويي به شاکي
بررسی و پاسخگویی در خصوص مراجعات به نهادهای نظارتي و بازرسي از قبيل نهاد رياست جمهوري و سازمان بازرسي کل کشور
پیگیری و اخذ نظریات و پيشنهادهاي واحدهاي تخصصي در ارتباط با شکايات واصله به منظور رسيدگي و اعلام پاسخ به شاکيان
جمع بندی شکایات در مقاطع سه ماهه و تجزیه و تحلیل علل بروز شکايات و ارائه گزارش براي بالاترين مقام اجرايي دستگاه و سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور به گونه اي که موجب كاهش شكايات مردمي گردد
پیگیری از نتایج گزارش هاي تهيه شده
پیگیری برای ارسال پاسخ به شاکيان
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
کارشناس اداری و مالی
۱- نگاهداری و تنظیم اعتبارات و اظهار نظر در خصوص طرح های مالی و انجام امور بانکي
۲- تنظیم صورت تعهدات و دیون و تهیه دفاتر مربوط به حساب های بانکي و کنترل صورتحساب و مراقبت از اسناد هزينه ها
۳- همکاری و ارائه گزارش در خصوص تهیه بودجه
۴- تهیه لیست حقوق و مزایای کارکنان و ... پرداخت هزينه هاي مستمر و دادن تنخواه به کارپرداز
۵- اقدام در جهت رفع مشکلات فرمانداری و بخشداری ها و اقدام در خصوص مطالبات و پرداخت دیون
۶- مراقبت در انجام امور پرسنلی و اداری و پیگیري در زمينه صدور احکام استخدامي کارکنان و پرونده هاي استخدامي و داوطلبان استخدام
۷- اقدام در مورد دفتر هیات تخلفات اداری و ابلاغ و اقدام در اجرای احکام و رسیدگي در مورد دعاوي استخدامي
۸- رسیدگی و اقدام در مورد بازنشستگان
۹- انجام امور مربوط به انتقالات
۱۰- پیگیری احکام مربوط به برقراری مزاياي مستمر و غير مستمر
۱۱- پیگیری ترفیعات و تغيير گروه سالانه کارکنان به کمک واحدهاي فرمانداري
۱۲- بررسی در مورد حائزین شرایط برای انتصاب به پست هاي بلا تصدي و ارائه پيشنهادهاي لازم
۱۳- رسیدگی به حساب های تنظیمي واحدها و بخشداري ها
۱۴- ابلاغ قوانین و تصویب نامه ها و آیین نامه ها و اساسنامه هاي مصوب به واحدها
۱۵- رسیدگی به کلیه امور ساختمانی و تعميراتي و تحويل گرفتن کارهاي انجام شده طبق قرارداد
۱۶- تهیه و تنظیم نمونه های مکاتباتی
۱۷- نظارت بر نحوه انجام وظیفه نیروهای خدماتی
۱۸- تنظیم احتیاجات پرسنلی سالانه و.احدها و نیازمندي هاي فرمانداري و بخشداري ها
۱۹- تهیه اطلاعات و آمارهای پرسنلی
۲۰- انجام بررسی های لازم در زمینه چگونگی تامين رفاه کارکنان
۲۱- تهیه و تنظیم امور مربوط به بیمه بهداشتی و درماني کارکنان
۲۲- مراقبت در حفظ ابزار و لوازمی که در انبار نگهداری می شود
۲۳- پیشنهاد پست های جدید به تناسب کارهای جديد
۲۴- تهیه و تنظیم گزارشات آمار و اطلاعات مورد درخواست استانداری در زمینه امور اداري و اموال فرمانداري
۲۵- تهیه لیست کشیک کارکنان
۲۶- معرفی کارکنان جهت شرکت در کلاس های توجیهی و آموزش كوتاه مدت
۲۷- تشکیل جلسات شورای کارکنان و پیگیري مصوبات
۲۸- امور مربوط به نقلیه فرمانداری و پیگیري تجهيزات و تاسيسات ادارذي و پيش بيني نيازمندي هاي سالانه
۲۹- نظارت بر حضور و غیاب کارکنان
۳۰- اقدام لازم در جهت تعمیر وسایل و لوازم اداری
۳۱- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
امور اجتماعی و انتخابات
۱- بررسی و شناسایی خصوصیات فرهنگي ، اجتماعي شهرستان
۲- تعیین اولویت ها و نیازمندي هاي اجتماعي و فرهنگي منطقه
۳- تحقیق پیرامون مسائل و مشکلات و آسیب های اجتماعي و ارائه زراه حل هاي مناسب براي رفع آن ها
۴- بررسی و ریشه یابی عوامل ناهنجاري ها و آفات اجتماعي
۵- ایجاد هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای طرح های مبارزه با منکرات و مفاسد اجتماعي
۶- بررسی و ایجاد هماهنگی در تحقیقات و تبليغات مربوط به مبارزه با اعتياد و قاچاق مواد مخدر
۷- بررسی شکایات و اعتراضات نسبت به مصوبات شوراها و نیز تخلفات و انحرافات شوراها
۸- پیگیری امور مربوط به آموزش اعضاء شوراهای اسلامي
۹- برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی و پيش بيني هاي لازم به منظور انجام امر انتخابات
۱۰- برآورد اعتبارات ، نیروی انسانی و مسائل و لوازم مورد نیاز انتخابات
۱۱- تهیه شناسنامه انتخاباتی
۱۲- شناسایی و پیشنهاد افراد واجد شرایط جهت اعمال بازرسي و کنترل انتخابات به فرماندار
۱۳- استخراج نتایج آمارهای مربوط به هر انتخابات و تجزیه و تحلیل آن ها و تهيه گزارشات لازم
۱۴- تکمیل پرونده های انتخاباتی و ارسال آن ها به استان
۱۵- مطالعه و بررسی و انجام امور مربوط به تقسیمات کشوری در شهرستان
۱۶- مطالعه لازم در خصوص امور مربوط به نام گذاری محلات شهر و تقسیمات کشوری
۱۷- تنظیم شناسنامه روستا حاوی اطلاعات مذکور و اولویت بندی روستا در راستاي خدمات رساني بهينه به مردم در ابعاد فرهنگي ، آموزشي ،خدماتي و بهداشتي
۱۸- تهیه گزارش از کارهای انجام شده در روستاها و پیگیري مشکلات ارباب رجوع در شهرستان تا حصول نتيجه
۱۹- پیگیری و مکاتبه در خصوص امور مربوط به شوراهای اسلامي شهر و روستا
۲۰- دبیر جلسات شورای اجتماعی ، شورای بهداشت ،شوراي پشتيباني سواد آموزي ، کميته امور بانوان و جوانان پيگيري مصوبات شوراي اداري و ساير جلسات
۲۱- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دایره عمران
۱- تشخیص نیازمندی های عمراني شهرستان در چهارچوب مسئوليت هاي وزارت کشور و تعيين اولويت ها به منظور فراهم نمودن موجبات اجراي آن ها
۲- بررسی و مطالعه و همکاری در خصوص طرح های هادی و جامع شهرستان
۳- هماهنگی و همکاری لازم در خصوص امور شهرداری و نظارت بر کارهای شهرداري
۴- مطالعه و ارائه پیشنهاد در خصوص برنامه های مدیریت و برنامه ريزي استان جهت تامين اعتبار
۵- تماس با سازمان مدیریت و سایر دستگاه ها برای تصويب و اجراي طرح ها
۶- همکاری با مسئولین ادارات در مراحل مختلف پیاده نمودن طرح ها
۷- کنترل و بررسی اعتبارات عمرانی شهرداری و ...
۸- گزارش پیشرفت عملیات عمرانی حوزه شهرستان و بررسی علل تاخير در اجراي پروژه ها
۹- بازدید به هنگام و نظارت دقیق بر پروژه ها و طرح های عمرانی و در صورت لزوم پيگيري در جهت دريافت اعتبارات
۱۰- نظارت و مراقبت در امور مربوط مربوط به توزیع معادن شن و ماسه
۱۱- نظارت و پیگیری لازم در زمینه تامين مصالح مورد نياز پروژه هاي عمراني و همکاري با کارشناس دفتر فني استانداري در رابطه با امور عمراني شهر
۱۲- ارائه به موقع فرم مربوط به نواقص پروژه هایی که نقص دارند و کنترل میزان مصالح مصرف شده
۱۳- تشکیل جلسات شورای برنامه ریزی شهرستان و پيگيري مصوبات
۱۴- پیگیری امور مربوط به منازل سازمانی
۱۵- پیگیری امور مربوط به حفاری در سطح شهر
۱۶- بازدید از مناطق خسارت دیده به اتفاق اعضاء کمیته و در صورت لزوم پیگيري امور مربوط به خسارت
۱۷- تشکیل جلسه کمیته برفروبی و پیگيري مصوبات
۱۸- بررسی طرح های عمرانی روستاها و شهرداری ها براي استفاده از اعتبارات وزارت کشور همچنين طرح هايي که از محل اعتبارات عمراني انجام مي گيرد
۱۹- مطالعه و بررسی وضع روستاها و شهرهای شهرستان از نظر تاسیسات و تسهیلات رفاهي به منظور شناخت و تعيين نيازهاي مالي و خدماتي روستاها و شهرداري ها
۲۰- همکاری در زمینه برنامه ریزی عمراني فرمانداري در رابطه با تهيه و تنظيم معيارها و ضوابط لازم براي تعيين اولويت هاي طرح هاي عمراني در روستاها و شهرها
۲۱- بررسی در مورد منابع درآمد شهرداری به منظور ارائه خط مشی و اتخاذ روش های مناسب در جهت ارتقاء سطح درآمد شهرداري و خودکفاي آن ها
۲۲- بازرسی از خدمات عمومی در سطح شهر و روستا و تهیه گزارش های ماهانه جهت مراجع ذي ربط
۲۳- تعیین اولویت ها از نظر مبارزه با خطرات ناشی از سيل براي تخصيص اعتبارات
۲۴- بررسی نیازهای مالی شهرداري ها و انجام امور مربوط به حسابرسي آن ها
۲۵- نظارت بر کار شهرداری و مراقبت در امور راهنمایی و رانندگی و اتوبوسراني و تاکسيراني و شرکت حمل و نقل
۲۶- انجام امور مربوط به بخش کشاورزی ، صنایع ، ترافیک ، اصناف ، کمیسيون نظارت ، تعزيرات حکومتي و تنظيم بازار
۲۷- پیگیری امور مربوط به سوخت رسانی در سطح شهرستان و سرکشي و نظارت بر توزيع مواد سوختي توسط فروشندگان
۲۸- ارائه آمارها و جمع بندی نیازمندی های شهرستان اعم از شهر و روستا و پيگيري نارسايي ها از طريق ادارات شهرستان و استان
۲۹- انجام کلیه امور مربوط به تسویه حساب ها با فروشندگان و عاملین
۳۰- جمع بندی توزیع مایحتاج و ارزاق عمومی وارده به شهرستان و پيگيري نارسايي ها و مشکلات موجود در اين زمينه
۳۱- انجام امور مربوط به طرح تکریم ارباب رجوع
۳۲- پیگیری امور مربوط به اشتغال و تشکیل کميته اشتغال و نظارت بر طرح هاي توليدي و خدماتي شهرستان و پيگيري و جمع بندي اعتبارات اشتغالزا از محل منابع مختلف اعتباري
۳۳- پیگیری امور مربوط به حوادث قهری و غير مترقبه در سطح شهرستان
۳۴- جمع آوری آمار و امکانات رفاهی و خدماتی ، فرهنگی و بهداشتي شهرستان اعم از شهر و روستا
۳۵- آمار روستاهای فاقد آب و برق و جاده و مدرسه و مسجد
۳۶- تهیه گزارش از حوادث به منظور برآورد خسارت
۳۷- تهیه گزارش لازم در خصوص حمل و نقل شهری و روستایی
۳۸- رسیدگی به امور اصناف و اتحادیه های ذي ربط
۳۹- جمع آوری اطلاعات در خصوص وضعیت توزیع ارزاق عمومی در شهرستان (شهر و روستا) و انعکاس به مسئولين ذي ربط
۴۰- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق